روز استعدادهای درخشان

روز استعدادهای درخشان بر شما فرزانگانی ها مبارک باد:)
سایت امروز رو همه تون می شناسید. سایت سمپادیا و اینم یه سایت دیگه به سفارش فاطمه غ: سایت سمپاد سیتی

روز استعدادهای درخشان بر شما فرزانگانی ها مبارک باد:)
سایت امروز رو همه تون می شناسید. سایت سمپادیا و اینم یه سایت دیگه به سفارش فاطمه غ: سایت سمپاد سیتی
سلام.
حتما در جریان هستید که قراره مسابقات برنامه نویسی ح. نون برگزار شود و مهلت ثبت نامش تا پایان اردیبهشت است.
کسانی که علاقه مند به حوزه برنامه نویسی هستند و در خود توانایی های اولیه برای این کار می بینند خود را برای امتحان، بیش از دیگران آماده ساخته و به مسائل گفته شده اکتفا نکنند. جهت این دانش آموزان، علاوه بر امتحانی که می دهند (که مانند بقیه دانش آموزان و در همان سطح است) سوالاتی طرح می شود که نیاز به خلاقیت و مهارت بیشتر برنامه نویسی دارد. دانش آموزانی که بتوانند مهارت و خلاقیت خود را در این زمینه نشان دهند جهت شرکت در مسابقات معرفی می شوند و در صورت لزوم، کلاس های مختص آنها برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی گذاشته می شود.
برای اطلاعات بیشتر در مورد مسابقه، به سایت حلی نت مراجعه کنید.

عکس مربوط به مسابقات برنامه نویسی ACM است. متاسفانه یا خوشبختانه، عکس های مسابقات مختلف برنامه نویسی در سال های مختلف را که بررسی می کنی می بینی شرکت کنندگان، بیشتر پسر هستند تا دختر. چرا؟
زمان امتحانات به شرح زیر است:
کلاس 101: شنبه، هفت اردیبهشت 92
کلاس 102: چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت 92
کلاس 103: چهارشنبه، هجدهم اردیبهشت 92
بعد نوشت: با توجه به ابهامی که برای برخی از دانش آموزان پیش آمده بود، امتحان کاملا حضوری و بدون استفاده از اینترنت خواهد بود. (مشابه تمرین ها نخواهد بود). در هر سری هشت نفر وارد سایت مدرسه شده، سوالات آنها طرح شده و بعد از پاسخگویی آنها، سری بعدی وارد سایت خواهند شد. منظورم از سایت یک مکان فیزیکی است نه مکانی مجازی:)
به ادامه مطلب دقت کنید:
لینک امروز: حوصله خوندن کتاب را ندارید! حوصله شنیدنش رو چی؟ کتاب های صوتی یه راهه!
تمرینات اختیاری شما تا پایان فروردین ماه مهلت دارد.
در ضمن، کم کم باید خود را برای امتحان پایانی آماده کنید. امتحان پایانی شما به صورت عملی خواهد بود.
لینک امروز: سایت اهدای اعضا، سایت قدیمیه ولی اسم این سایت، این روزها زیاد شنیده و خوانده می شود.
بعد از این مرحله، مراحل ایجاد پروژه، ایجاد فایل کد و تنطیمات پروژه را انجام دهید.
در نهایت برنامه گرافیکی خود را بنویسید.
اگر راهنمای جامع تری برای چگونگی نوشتن برنامه های گرافیکی می خواهید آن هم به زبان فارسی؛ از این لینک استفاده کنید. قدم به قدم و با تصویر برای شما توضیح داده است! همان طور که سر کلاس گفته ام.
کلا این وبلاگ، مثال های جالبی برای برنامه نویسی گرافیکی دارد. حتما بهش نگاهی بیندازید.
لینک امروز: به یاد اون روزی که دانش آموزان کلاس 102 میخواستند بروند نتیجه آی کیو خود را مشاهده کنند و کلی توی صف مونده بودن یه تست آی کیو آنلاین! ( می بخشید همه اش شد انگلیسی!)، تصحیح می شود ! یک آزمون ضریب هوشی برخط میذارم.
اینم یک لینک دیگه!
یکی دو تا از دانش آموزان (مثل زهرا خانوم و هانیه خانوم) با برنامه Dev مشکل داشتند و نمی توانستند اجرا بگیرند. اگر چه لازم است ایشان مشکل را یافته و حل کنند ولی برای اینکه از تمریناتشان عقب نمانند و بتوانند برنامه ها را اجرا کنند می توانند از IDEهای دیگر استفاده کنید. می توانی لینک دانلود آنها را در اینجا بیابید.
اما یه روش دیگر این است که از کامپایلرهای آنلاین استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید کامپایلرهای مختلف، ممکن است برخی از کتابخانه ها و یا توابع آن را پیادهسازی نکرده باشند.
نمونه ای از این کامپایلرهای آنلاین http://codepad.org است. برای کامپایل و اجرا برنامه تان، گزینه سی پلاس پلاس (گزینه دوم) را از سمت راست انتخاب کنید. چون کامپایلر سی پلاس پلاس این سایت از کتابخانه conio پشتیبانی نمی کند در برنامه های ساده فعلی این کتابخانه را حذف کرده و توابع مربوط به این کتابخانه مانند getche را هم حذف کنید. بعد از اینکه در محل مربوط به کد، کدتان را نوشتید و یا پیست کردید دکمه submit را فشار دهید. در این مرحله، برنامه کامپایل شده و در صورت وجود خطا، خطاهای آن به شما نشان داده میشود. در صورت عدم خطا، خروجی برنامه به شما نشان داده میشود.
مثلا در این لینک برنامه را بینید. برنامه از دیدگاه کامپایلر dev هیچ مشکلی ندارد اما چون کامپایلر این سایت از conio پشتیانی نمی کند باید این کتابخانه و توابع آن را حذف کرده و در صورت لزوم با کتابخانه دیگر جایگزین کنید. برنامه را اصلاح کرده و نتیجه را در این لینک بینید.
کامپایلرهای آنلاین دیگری هم وجود دارد می توانید آنها را هم امتحان کنید مانند:
http://coliru.stacked-crooked.com

سال 92 همگی مبارک! با آرزوی بهترین ها برای شما!
اینم یک آرزوی خوب برای سال جدید شما به زبان شیرین C++:
اینم سایت امروز که خودتون بروید ببینید: نوروز رنگی رنگی
اینم هدیه نوروزی شما: یک بسته پستاموفین
خانم فرمهینی یه دوهفته پیش چند تا سوال پرسیده بودن که من به علت شلوغی سرم و همچنین فراموش کردن سوالات، نتونستم به موقع جواب بدهم. الان برگه سوالات را پیدا کردم و جواب سوالات را میذارم.
هفت سین: لحظه شمار تا سال تحویلبه سلامتی 26 اسفند هم رسید و روبان همایش "جوانه میزنم تا آفتاب بتابد!" پاره شد. هر چند امروز (یکشنبه) با جوانه زدن دانش آموزان دختر کاشان، آفتاب خودش را قایم کرده بود.
من هم که خیلی دوست داشتم کارهای این جوانه ها و نوجوانه های مدرسه فرزانگان را ببینم به همراه خواهرم، به همایش آمدم. واقعاً حیرت انگیز بود! در این زمینی که خاک خوبی ندارد و در این هوایی که آفتابی نمیتابد و اگر آفتابی باشد معمولا پس از خشک شدن جوانه ها یا نشت این جوانه ها به باغ های خارجه، خود را نشان می دهد و ادعای تابیدن می کند سر از خاک درآوردن این جوانه ها جای تعجب داشت و نمیتوانستی دلیلی جز بر بذر خوب این جوانه ها و داشتن باغبانانی خوب و دلسوز برایش بتراشی!
قراره به زودی در اینجا نظرات و پیشنهاداتم رو در مورد همایش بذارم. فعلا بنا به رسمی که گذاشتم سایت آیدیاز را داشته باشید! سایتی پر از ایدههای نو! همانند همایش شما
سلام.
توی چندین برنامه اخیر متوجه شدم که دانشآموزان معمولا در گذاشتن شروط دچار اشکال هستند. در ادامه به این اشکال متداول اشاره میکنم
اما قبل از اون، می خواهم توی هر پست یه سایت جالب معرفی کنم. سایت امروز یه سایت هست صرفا برای خاطره نویسی. شما می تونید دفترچه خاطرات آنلاین داشته باشید. دفترچهای مختص خودتان! اسم این سایت، سایت 31 شب است.
خب حالا برویم سراغ اشکال این روزهای دانش آموزان:
مسابقات برنامه نویسی دانشجویی و دانشآموزی چندین ساله که توی ایران برگزار میشه. نمونه بارزش مسابقات ACM است که برندگانش به مسابقات جهانی راه پیدا میکنند. در این مسابقات، مخهای برنامه نویسی و الگوریتم شرکت میکنند. یکی دیگه از مسابقات مسابقات برنامه نویسی بیان است که از سال گذشته شروع شده و به صورت بین المللی برگزار میشه. شاید یکی از جذاب ترین یخش ها برای بیننده بیرونی و البته خود برنامه نویس اون بادکنک هایی است که برای هر گروه و یا فرد گذاشته میشه. مثلا توی مسابقات امسال هشت سوال در مرحله نهایی وجود داشته و به ازای هر سوال یک بادکنک رنگی. اگر کسی به سوالی جواب بدهد یک بادکنک رنگی دریافت میکند.
شرمنده! این چند روز مرتب، این وبلاگ لباس عوض کرد! به هر حال: محتوا را به خاطر بسپار! قالب مردنی و رفتنی است:) ![]()
لینک امروز: پاسخگوی مشکل اعتیاد به اینترنت
برای این کار، می تونید از لینک زیر مراحل قدم بقدم تغییر رمز عبور در جیمیل را به صورت تصویری ببینید.
خود گوگل هم اینجا توضیح داده چه جوری این کار رو بکنید.
سلام. مریم خانم قاسم اف پرسیدن سایتی برای آموزش برنامه نویسی از پایه تا پیشرفته سراغ دارید یا خیر!
اگر منظورشون برنامه نویسی سی پلاس پلاس باشد قبلا توی پیوندهای روزانه، چند تا لینک گذاشته بودم. باز هم در این پست، چند تا لینک میذارم. شما هم اگر سایت خوبی می شناسید می تونید توی کامنت ها بگویید تا در اینجا اضافه کنم.
آموزش برنامه نویسی سی به زبان فارسی(مقدماتی)
مثال هایی از برنامه های سی به همراه حزوات آموزشی
برنامه نویسی سی پلاس پلاس به زبان انگلیسی (مقدماتی و پیشرفته)
برنامه نویسی سی پلاس پلاس به زبان انگلیسی ( مقدماتی و پیشرفته)
بعضی از دانش آموزان گفتند قالب جدید نمیاد. اگر برای شما هم این طوره لطفا بگید تا استایل یا تصاویر را یه جای دیگه آپلود کنم. ضمنا بگویید همیشه این مشکل داره یا نه. و دقیقا بگید که قالب بالا نمیاد یا عکس هدر بالا؟
پ ن: راستی سایت پارسر که به تازگی راه اندازی شده است سایتی است برای تبدیل متن فارسی به گفتار. می تونید امتحانش کنید. البته قبلش باید ثبت نام کنید. (البته تبدیل متن به گفتار اگرچه کار پیچیده ای است اما ساده تر از تبدیل گفتار به متنی (شناسایی گفتار) است که قبلا در موردش صحبت کردیم.)
پ ن 2: چرا هیشکی نگفت من لینک سایت پارسر را نذاشته ام! اصلا کسی این لینک ها رو میخونه!
امروز روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسه! من اگه منتظر هم بمونم کسی تبریک نمیگه. ولی من به همه دانشآموزهایی که قراره در آینده بشن مهندس، یه تبریک ویژه میگم. مهندسین آینده! دست ها بالا! راستی کدوم رشته؟
تا حالا دنیای بدون مهندسین رو تصور کردید. کارتون های که در اینجا می بینید نگاهی است به جهان بدون مهندسین:)
پ ن:ممنون از فاطمه سادات و هانیه که تذکر دادن که عکس های قبلی لود نمیشه.
پ ن: بروید این سایت و باری جالب Feed the head را اجرا کنید. باید به یک کله آدم غذا بدهید و ببینید چی میشه.
قالب از اینجا برداشته شده و با توجه به کمبود وقت، تغییرات اندکی در آن داده و کمی وصله و پینه اش کردهام و اینجا گذاشتم. امیدوارم که به ذائقه شما خوش آید.

داشتم یه سری نرم افزارهای آموزشی را مشاهده می کردم که اتفاقی برخوردم به یه نرم افزار نجوم و با توجه به علاقه برخی از دانش آموزان به این حیطه، مناسب دیدم که لینکش رو بذارم در اینجا. البته شاید این دانشآموزان قبلا با این نرمافزار و یا نرم افزارهای مشابه برخورد داشته اند.
امروز سر کلاس 101 ایی ها ، سر یه سوال به تلفظ شیرین و لهجه زیبای انگلیسی من در کلمه zero رسید و بعد هم یه نرمافزار معرفی کردم که اصلا لهجه منو نمی فهمه (مشکل از من نیست:) حتما اون خنگه!) این نرم افزار speech recognition است که در ویندوز وجود داره و قراره هرچی شما بهش دستور بدهید البته به زبان انگلیسی، اجرا کنه. مثلا بهش بگید فلان فایل را باز کن یا ببند یا روی فلان جا کلیک کن و یا چیزهایی که میگید را تایپ کنه. برنامه حساسه به تلفظ و البته شما میتونید اون را آموزش بدهید (train اش کنید) تا با لهجه شما آشنا بشه. آموزش اون را اینجا میذارم (البته لینکش را : در جهت حفظ کپی رایت) تا دانشآموزانی که علاقه دارند بروند و با اون آشنا بشوند. ببینم میتونید از این برنامه کار بکشید یا نه:)
این نرم افزار جون می ده برای افراد معلول و البته افراد سالم تنبل:)

ضمنا بگم شناسایی و همچنین تشخیص گفتار، از موضوعات جالب در هوش مصنوعی هستند که چندین ساله بر روی آنها کار میشه ولی هنوز تا هدف نهایی خود فاصله زیادی دارند. امیدوارم شما یکی از افرادی باشید که در آینده روی این موضوعات کار کرده و آنها را بهبود ببخشید به خصوص برای زبان فارسی.
یکی از دانشآموزان در مورد چگونگی نمایش فایل های مخفی (hidden) پرسیده بودن.
برای این کار در My computer خود، از منوی Toolsگزینه Folder Option را انتخاب کنید. پتجرهای باز میشود. تب viewرا انتخاب کنید و در قسمت Advanced settingsگزینه show hidden files,folders and drives را بزنید (فعال کنید). با این کار میتوانید فایلهای مخفی را ببینید.
اگر در پنجره Computerخود، منوی Toolsرا نمیبینید دکمه Alt +T را بگیرید و یا اینکه از قسمت Organize و قسمت Layaoutنوار منو را فعال کنید.
یه ترم گذشت و ترم جدیدتون خیلی وقته که شروع شده!

میخواستم نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون را در مورد کلاس و به خصوص من (نحوه تدریس و برخوردم) را در ترمی که گذشت بگویید. اینکه چه انتظاراتی از کلاس دارید و یا چه انتظاراتی از معلم کلاس دارید. مطمئنا نظرات شما می تونه کمک کننده باشه تا کلاس بهتر پیش برود. لطفا آزادانه نظراتتان را بیان کنید. نیازی به ذکر نام نیست و می توانید با هر نامی کامنت بگذارید. اگر لازم بود نام کلاستان را بگذارید.
لطفا به دوستانتان هم اطلاع رسانی کنید تا بیایند و لطف کنند من را از نظرات خویش مطلع سازند.
بعد نوشت: فعلا نظرات دوستان تایید نمی شود. انشالله در روزهای آتی این کار صورت می گیرد و به آنها پاسخ داده می شود. فقط اگر کسی نظری دارد که نمی خواهد در معرض دید بقیه قرار گیرد به صورت خصوصی نظر دهد و یا اینکه در نظر خویش بگوید. از دوستانی که نظر داده اند و انتقادات و پیشنهادهای خود را مطرح کرده اند خیلی خیلی تشکر می کنم.

نمی دانم تا حالا با یک روبات چت کرده اید یا نه؟ توی وب، صدها روبوت نرمافزاری وجود دارند که میتونید باهاشون چت کنید (البته بیشترشون به زبان جهانی یعنی انگلیسی صحبت میکنند). شما بنویسید و آنها هم با توجه به نوشته شما بنویسید. (بعضی هاشون حرف هم می زنند و یا با توجه به حرکت ماوس تو، چشماشون رو هم تکون میدهند).شما بپرسید و اونا جواب دهد. اونا بپرسند و شما جواب دهید. بعضیهاشون جون می دهند برای تمرین انگلیسی. می دونید ایده این روبوت ها که اصطلاحا بهشون گفته می شه چت بات(chat bot) به کجا برمیگرده؟
راهنمایی 1: به خصوصیت اصفهانی- کاشانی من مربوطه.
اگر چه میگن اقتصادی بودن (خساست)، خصیصه اصفهانی هاست ولی خود اصفهانی ها و البته تجربه من میگه که کاشونی ها نه تنها در این زمینه چیزی کم ندارن از اصفهانی ها که جلوتر از اونها هم هستند.
راهنمایی 2: اگر جوابش رو بگم توی ذوق بعضی ها میخوره.
خانم ها شفیع زاده، رحمت پناه و اصولی که جواب سوالاتشان رو به صورت کامنت گذاشتن هر چه سریع تر در کلاس مجازی عضو شده و در انجا تمرین خود را آپلود کنند.
برخی از دانشآموزان ایمیل ساخته اند ولی به دلایل متعدد میگویند نمی توانند وارد ایمیلشون بشند. یکی از گزینه های محتمل اینه که پسوردشون را فراموش کرده اند. یاهو برای این دسته از کاربران راهحلی اندیشیده:
بعد از آن در لیست کلاسها وارد کلاس خود شده و تمرینات خود را مشاهده میکنید. در آنجا میتوانید به تمرینات پاسخ بدهید.
...
- آقا، دماغ این بغل دستی ما جان میدهد برای کشیدن کاریکاتور. انگار به جای دماغ یک پیاز گنده آویزان کردهاند به پیشانیاش!
پای بغل دستی عقب رفت و نوک کفشش خورد به قلم پای کسی که گفته بود: «دماغ این بغل دستی ما جان میدهد برای کشیدن کاریکاتور«
- آخ، چرا میزنی؟ مگر مرض داری؟ آقا این ما را زد.
استاد خندید. خوب خندید؛ قاه قاه قاه!
- کار ما از همینجا شروع میشود. یعنی شجاعت در نشان دادن زشتیها و تحمل کتک و حرف آدمهای بیطاقت. دفعه بعد آینه بیاورید که انتقاد از خود را شروع کنید.
- آقا اجازه هست دماغ شما را بکشیم؟
...
اینها چی اند؟ ...
به کسانی که به وب و طراحی وب علاقه دارند توصیه می کنم که حتما بروند سری به سایت های کاندیداها بزنند چون در میان آنها سایت های خوبی دیده میشه که میتونه هم از لحاظ محتوایی و کارایی براتون مفید باشه و هم اینکه می تونه الهام بخش شما در ادامه کار وب باشه.
لیست کاندیداهای امسال:
http://directory.iranwebfestival.com/websites
لیست کاندیداها و برندگان سالهای گذشته:
http://iranwebfestival.com/fa/page/winners
در ضمن سایت مربوط به شما سمپادی ها هم جز کاندیداهاست. در صورت علاقه می تونید بهش رای بدهید.
مثال 19 از فصل 2 که خیلی ها اشکال داشتند.
این سوال سه عدد را مرتب می کنه. سه عدد َA و B و C را می گیره و در صورت لزوم , مقادیرشون را جابه جا می کنه. اگر می خواهید این سوال را بفهمید قبلش باید حتما جابه جایی دو متغیر با کمک متغیر میانی که توی پست 23 بهش اشاره کردم و توی امتحان کلاس 103 ایی ها اومده بود را بلد باشید.
در این حل, به گونه ای مقادیر متغیرها عوض می شود که در A بزرگ ترین مقدار ذخیره شود و در C کوچک ترین مقدار.
برای راحتی فهم شما با عدد مثال می زنم. فرض کنید A=4 و B=5 و c=7 است. مرتب شده این سه عدد برابر4,5,7 است.
در لوزی اول بررسی می کند که آیا A کوچک تر از B هست یا خیر. اگر کوچک تر بود مقدار این دو را عوض می کند. مثلا در مثال ما B=4 می شود و A=5.
پس از این مرحله مطمئنیم که A حتما مقداری بزرگ تر از B دارد.
حالا باید جایگاه A و B را نسبت به C مشخص کنیم. در مرحله بعدی بررسی می کند که آیا A کوچک تر از C است. اگر چنین باشد مقدار این دو را باهم عوض می کند تا A دارای بزرگ ترین مقدار باشد. اگر هم چنین نباشد یعنی A کوچک تر از C نباشد لزومی به جابه جایی نیست چون A دارای مقدار بزرگ تر هست. در مثال ما چون A=5 شده و C=7 لازم است که جای این دو عوض شود. پس داریمA=7 و C=5 و B=4 باقی می ماند.
در مرحله بعدی جایگاه B و C با هم بررسی می شوند تا در صورت لزوم جابه حا شوند. اگر B کوچک تر از C شده باشد و یا باشد لازم است که مقدار این دو عوض شود. در مثال ما لازم است.پس A=7 همچنان باقی می ماند ولی B=5 و C=4 می شود.
پس از این مرحله, مطمئن هستیم که A دارای بییشترین مقدار و c دارای کمترین مقدار هست.
سعی کنید با اعداد دیگر هم اجرا کنید تا بهتر بفهمید.